30 August 2019

Tips Jimat Melancong Langkawi Dengan Traveloka


Assalammualaikum dan hai semua.



Musim cuti sekolah dah dekat dan semua akan bercuti sempena Hari Merdeka. Jadi, apa plan melancong korang semua? Tahukah anda Malaysia adalah destinasi utama pelancong luar negara kerana keindahan alam-semula jadinya dan bukit bukau serta pulau yang tersegam indah. Antara destinasi yang makin popular ialah Pulau Langkawi. Apa kata di musim cuti kali nie, korang bawa family, saudara-mara dan anak-beranak semua melancong ke Langkawi. Langkawi bukan sahaja popular dengan sejarahnya tersendiri seperti kisah Mahsuri, tetapi ia juga popular dengan tempat hot untuk bergambar dan aktivit-aktiviti yang menarik.


Tetapi sebelum saya bercerita lanjut mengenai tempat-tempat menarik di Langkawi. Saya ingin berkongsi tips jimat melancong. Terdapat banyak cara untuk kita kurangkan kos ketika melancong antaranya : 


1) Membuat schedule planner.

- sesiapa yang gagal merancang, dia akan gagal dalam menguruskan kehidupan dengan teratur. Oleh itu, amat penting untuk senaraikan aktiviti, masa, tempat dan hotel penginapan bagi memudahkan urusan di masa hadapan. Pastikan detail-detail jadual perjalanan jelas dan teratur.




2) Membuat tempahan awal

- Jika menggunakan jalan udara, pastikan membuat tempahan awal untuk mengelakkan kehabisan tiket. Begitu juga dengan tempahan hotel. Jika membuat tempahan lewat, kemungkinan bilik kosong telah habis atau harga bilik menjadi semakin mahal.



3) Membuat perbandingan

- Langkah seterusya ialah membuat survey, search for the best opportunity dan membuat perbandingan juga dapat membantu kita memilih perkhidmatan terbaik dengan harga yang murah dan berbaloi. Selalulah membuat perbandingan



4) Menggunakan Traveloka

- Terdapat banyak website kat luar sana yang boleh buat booking flight ticket dan hotel. Tetapi ada satu tempat yang confirm korang boleh dapat rate yang best sebab dengan Traveloka cheap flights list yang ada siap ada comparison harga. Sesuai untuk korang yang kerap travel untuk pergi bercuti atau sebagai seorang event planner korang kena plan dengan bajet serendah yang mungkin tapi selesa. Traveloka adalah jawapannya. 



Dekat Traveloka korang boleh buat online booking, contohnya korang nak tempah kuala lumpur to langkawi flight booking, korang kena bukak Traveloka web atau apps, then isikan detail macam destinasi yang korang nak pergi contohnya Langkawi, cari tarikh yang korang plan, preferably bukan waktu yang busy. 



Lepas tu click search flight, dan korang akan nampak list of flights yang ada pada tarikh yang korang pilih tu. Korang pilih yang mana satu korang nak, isi detail passengers, lepas tu buat payment. 



Ada banyak cara nak buat payment tapi yang senang online banking atau kad kredit. Kalau semuanya okay korang akan dapat e-ticket kat dalam account Traveloka korang atau email. Simpan elok-elok dan jangan hilangkan tau. Sebab e-ticket nilah proof masa korang nak check in kat airport nanti.



Antara tempat menarik di Langkawi ialah :



1)  Taman CHOGM 



Taman CHOGM, singkatan bagi Commonwealth Heads of Government Meeting adalah sebuah tarikan yang berkeluasan 10 ekar yang didirikan untuk mengingati Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel yang telah diadakan di Langkawi pada tahun 1989. Di dalam taman ini, terdapat banyak jenis pokok yang telah ditanam oleh delegasi dari pelbagai negara yang telah datang ketika mesyuarat komanwel ini. Yang menariknya, setiap pokok yang ditanam turut ditanda dengan nama dan negara asal penanam benih pokok tersebut. Bagi korang yang datang dengan anak-anak, terdapat taman permainan kanak-kanak disediakan disini supaya mereka dapat bermain dan beriadah bersama keluarga.



2) Taman Lagenda Langkawi


Dibuka pada tahun 1996, Taman Lagenda Langkawi adalah hasil cetusan idea daripada Tun Mahathir. Taman yang berkeluasan 50 ekar ini adalah sebuah lokasi yang perlu dilawati kalau korang ingin mengetahuilebih lanjut tentang kisah-kisah mitos yang melibatkan Langkawi. Segala bentuk tugu atau ukiran patung yang menggambarkan lagenda atau mitos Langkawi dapat dilihat. Ia juga lengkap dengan papan yang menyampaikan kisah di sebalik arca yang dipamerkan, tak ubah seperti sebuah ‘muzium terbuka’. Selain tu, tarikan lain yang turut dapat dinikmati di sini adalah 4 buah tasik buatan yang indah, bukit tinjau yang berketinggian 20 kaki, laluan berjogging dan banyak lagi!




3) Langkawi Canopy Adventure

Langkawi Canopy Adventure adalah sebuah adventure yang tak patut korang lepaskan kalau korang pergi Langkawi. Korang dapat menikmati keindahan yang ditawarkan Gunung Raya Langkawi sambil melakukan pelbagai aktiviti yang mendebarkan jiwa seperti ziplining, merentas hutan yang tebal, abseiling dan memanjat pokok-pokok. Dengar pun dah rasa mengah kan? Masa yang diambil pun bukannya pendek kerana di sinilah tahap stamina korang akan betul-betul teruji dalam sekitar 2 ke 3 jam. Kalau korang memang sukakan aktiviti lasak, kepuasan melakukan aktiviti ini tak dapat diungkapkan dengan kata-kata.


4) Herbwalk Langkawi


Ingin menimba ilmu lebih banyak tentang tumbuhan-tumbahan herba dan kepentingannya untuk kesihatan? Korang boleh menyertai sesi lawatan taman Herbwalk Langkawi. Sambil menghirup udara segar di dalam taman, korang akan diberikan penerangan yang mendalam oleh Dr. Abdul Ghani Hussain yang telah terlibat dalam dunia perubatan di Langkawi lebih daripada 30 tahun. Korang sekeluarga boleh bertanya sebanyak mungkin soalan berkaitan kesihatan dan penyelidikan-penyelidikan yang telah dilakukan dalam suasana santai. Di akhir sesi, korang akan dibawa ke sebuah pondok tradisional untuk menikmati teh dan kudapan tempatan.


5) Nusantara Gamat



Setiap kali luka je, mesti nak sapu minyak gamat, sampai dah tinggal sikit minyak tu kat rumah. Nak isi balik stok minyak gamat di rumah tu, korang boleh datang ke Nusantara Gamat. Bukan je dapat beli minyak gamat dengan harga yang wow murah dan berbaloi tapi juga dapat tengok sendiri di depan mata macam mana proses dari awal sampai akhir minyak gamat ini dihasilkan! Hati-hati, kalau korang datang ke sini, bukan minyak gamat je yang akan dibeli, banyak lagi produk lain berasaskan gamat juga boleh dibeli disini memandangkan khasiatnya tinggi seperti balm, sabun dan macam-macam lagi. Beli jangan tak beli.



Semoga perkongsian tips percutian kali nie dapat memberi manafaat dan idea-idea tempat melancong yang best kepada korang. Thanks for reading!



29 August 2019

10 Sebab Perlu Pilih Pusat Asasi UiTM Dengkil



Assalammualaikum, semua




Disebabkan aku bekas student asasi UiTM, aku nak share lah sikit kelebihan belajar di Pusat Asasi UiTM Dengkil nie. Aku harap dengan perkongsian ini, dapat memberi sedikit pendedahan kepada adik-adik untuk mohon course UPU dan seterusnya menentukan halatuju yang tepat selepas SPM.





1) Course di UiTM Dengkil


Classmates asasi sains menggunakan makmal di UiTM Dengkil


Terdapat 4 course yang ditawarkan disini iaitu Asasi Sains (PI080), Asasi Kejuruteraan (PI009), Asasi TESL (PI020) dan Asasi Undang-Undang (PI005). Dalam asasi sains, students akan belajar subjek sains fokus kepada Math, Biology, Chemistry dan Physic. Students asasi sains akan menggunakan makmal untuk melakukan eksperimen. Asasi kejuruteraan pulak fokus kepada Math, Physic, Chemistry dan komputer coding. Asasi TESL pulak lebih fokus kepada bahasa inggeris dan aplikasikan melalui teater, persembahan nyanyian dan lakonan. Asasi undang-undang selalunya mempunyai dua kemasukan, first melalui saluran UPU dan kedua apply dari laman web UiTM. Dan fokus kepada belajar kes undang-undang dan kos ni sangat menarik.





2) Elaun dan Yuran



Menyambung pengajian di peringkat asasi IPTA akan diberi biasiswa oleh KPT. Sebanyak RM 1960 semester. Dan kadar yuran pengajian UiTM adalah yang terendah dari Asasi IPTA lain. Tapi, korang perlu guna duit elaun tu untuk bayar yuran penginapan kolej (RM420) dan yuran pengajian (RM 480) per semester. Tetapi, sebelum korang masuk smester pertama, kena bayar RM678 sebagai yuran pendaftaran temasuk yuran pengajian. Tak perlu risau, bila dah masuk nanti elaun akan masuk. Dan duit tadi boleh backup semula yuran korang tu.

*harga yuran based on 2015/2016 sesi







3) Kolej kediaman , dobi dryer, vandine machine, wifi

Pintu Depan UiTM Dengkil.

Bangunan Hal Ehwal Pelajar.

Bangunan makmal.

Bangunan kuliah dan kelas tutorial.


Jarak kolej kediaman dan ke kelas sangat dekat. Lebih kurang 5 minit jalan kaki dari kolej, korang dah dapat sampai ke kelas. Kalau jenis bangun dan bersiap lambat, korang still boleh sempat datang ke kelas. Tak perlu naik bas ke apa. Di kolej kediaman pula ada disediakan dobi, dryer, vending machine. Kediaman dalam bentuk rumah. Dalam rumah ada 3 bilik untuk dua orang setiap bilik dan bilik mandi dalam rumah. Jadi total 6 orang akan tinggal dalam satu rumah. Meja belajar pula disusun menghadap dinding dan terletak di ruang tamu.





4) Kokurikulum, kelab dan persatuan.

Skretiat Mahasiswa Asasi (SMA) Batch pertama.

Studio Orkid.

Di ASiD, terdapat banyak sukan yang boleh join seperti bola sepak, bola jaring, futsal, catur, pingpong dan lain-lain. Korang juga boleh join Jawatankuasa Perwakilan Kolej (JPK) ataupun Sekretiate Mahasiswa Asasi (SMA). Kelab pula ada banyak antaranya PACC yang terdiri dari Performing Arts Club, Creative Writing Club dan Critique Club.





5) Kemudahan yang banyak, dewan kuliah, makmal, studio, PTAR

Dewan kuliah yang besar dan cantik.

Terdapat dewan kuliah yang besar dan cantik sesuai untuk kuliah pelajar dikenali DK300 dan lain-lain. Terdapat tiga jenis makmal khusus untuk students asasi sains iaitu makmal biologi, makmal kimia dan makmal fizik. Students TESL pula disediakan Studio Orkid bagi mereka berlatih membuat persembahan teater, menari, berlakon dan menyanyi dalam bahasa inggeris untuk memantapkan penguasaan bahasa inggeris diorang. Students kejuruteraan pulak selain menggunakan makmal kimia dan fizik, mereka juga menggunakan makmal komputer untuk belajar coding. Terdapat perpustaakan yang dikenali PTAR di UiTM Dengkil, pelajar boleh mengulangkaji dan membuat perbincangan dengan kawan disini.




6) Cafe, shop, kedai makan yang best

Cafe palma dalam UiTM Dengkil.

Di UiTM Dengkil terdapat satu bangunan kemudahan pelajar di kenali Anjung Dengkil yang khusus untuk menyediakan sumber makanan kepada pelajar. Anjung Dengkil mempunyai dua tingkat. Tingkat pertama, terdapat banyak gerai dan kedai makanana. Kebanyakan pelajar akan menjamu selera dengan bersarapan dan makan tengahari disini. Di tingkat dua pula terdapat kedai runcit, kedai fotostat, kedai bakery dan cafe untuk student bersantai dan lepak. Selain itu, cafe Palma pula menyediakan makanan western  seperti chicken chop, nasi tomato.






7) Masjid 

Masjid atau juga dikenali Pusat Islam UiTM Dengkil.

Pusat Islam atau masjid UiTM Dengkil.

Antara ahli persatuan rakan masjid, COMRADE 2015/2016 batch pertama,

Di sini juga terdapat masjid yag cantik dan selesa. Solat jumaat juga dapat dilakukan di sini bagi kaum lelaki. Persatuan rakan masjid, COMRADE yang akan menyelia dan membantu dalam mengendalikan program-program sahsiah dia Pusat Islam ini. Jadi, adik-adik bolehlah join persatuan ni ketika pendaftaran sem 1.




8) Lecterur yang baik

Lecturer kitorang yang baik, madam Qistina.

Lecturer yang mengajar semuanya baik-baik dan akan dimasukkan dalam group kelas Whatsapp masing-masing. Selalunya nama group kelas akan ada abjad dan nombor contoh : Kelas F6, Kelas A1, Kelas G2. Setiap class akan dipertanggungjawabkan seorang mentor. Mentor kelas kami ialah madam Qistina. Beliau mengajar Chemistry tau.









9) Waktu fleksible dan boleh keluar ke IOI malls, putrajaya.

IOI City Mall.

Putrajaya.


Di UiTM Denkil, waktu adalah lebih fleksible dan korang seperti budak degree. Korang boleh bebas pergi outing ke malls. Rules keluar masuk tidak strict di matrikulasi. Di matrikulasi, kalau korang nak keluar time weekday dan weekends, korang kena laporkan ke pihak pejabat dan pakguards. Tapi di asasi, korang boleh masuk dan keluar U bila-bila masa tetapi ada had masa bila last malam boleh balik seperti balik sebelum pukul 12am. Ada bas rapid KL disediakan untuk ke putrajaya dan stesen bas putrajaya. Selalu students akan keluar ke IOI malls, putrajaya dan Alamanda malls untuk bersiar dan merehatkan minda. Di IOI malls, korang boleh pergi menonton wayang, bermain ice-skating dan bermain extreme indoor activity di 21 Districts. Best kerana UiTM Dengkil dekat dengan bandar-bandar.




10) Boleh apply UM dan university lain


Setelah habis asasi, korang boleh apply mana-mana IPTA di UPU. Jika result korang gempak, boleh sambung degree di luar negara. Itulah antara kelebihan asasi di UiTM. Cuma jangan lupa akak nak pesan, kita datang jauh di kawasan orang untuk study, jadi luangkan dan gunalah waktu dua semester dan satu tahun untuk study betul-betul supaya adik-adik dapat memilih course yang sesuai ketika degree. Itu sahaja perkongsian. Semoga post kali nie bermanfaat untuk semua. 


#UiTMDengkilPerform




Thanks for reading.




27 August 2019

KNU Summer Camp : What are we eating during the camp?


Assalammualaikum dan hai semua.




       Di KNU summer camp, aku dan fizah disediakan makanan sepanjang program cuma ada hari tertentu kitorang bebas untuk cari makanan sendiri. Program KNU summer camp ni diadakan selama 3 minggu ataupun lebih tepat dalam 20 hari. 10 hari pertama tu kitorang disediakan sarapan di kedai kek hadapan KNU kampus. Lagi 10 hari, kitorang ditukar bersarapan kat kafeteria dorm.


Udon and Ramen.

Antara makanan yang aku sempat rasa di Korea ialah Udon dan ramen. Udon tu rasa macam Mee celup kat Malaysia. Ramen tu pun sedap jugak. Yang aku paling suka side dish kimchi  squid yan warna merah tu. Sebab rasa dia kenyal dan masam-manis camtu. Menu nie aku makan kat sebuah kedai berdekatan dengan Busan Station. Lupa dah nama restaurant nie apa.


Vegetarian shop.

My healthy foods.


Selain tu, kitorang juga makan di kedai Vegetarian yang berdekatan dengan Kyungpook University. Sebenarnya, our Korean buddy yang bawa kitorang ke kedai ni bila aku dengan fizah cakap yang kitorang tak boleh makan daging. Di kedai nie, terdapat pelbagai jenis juadah sayur yang disediakan seperti mash-potato, tomatoes, kubis, salad. Harga berdasarkan berat timbang makanan yang diambil. Masa aku pergi tu, selepas timbang keluar harga 4 000 won. Lepastu dia akan tanya nak sos apa. Ada sos tomato, anggur, kimchi dan ginseng. Aku pilih sos tomato. Alhamdulillah, sedap dan mengenyangkan sebab dia rasa lemak masam manis macam tu sebab ada mayonis dalam sayur tu.

Di kafeteria dorm pulak, lebih kepada buffet sayuran. Ada macam-macam pilihan. Kafeteria dia pulak besar dan luas. Selalu sebelum ambil makanan, kitorang akan tanya dulu buddy kitorang ada daging tak dalam makanan nie. Ataupun, kitorang akan tanya pakar nutrisi kat situ. Di Korea, setiap kantin sekolah dan cafeteria student University , akan ada pakar nutrisi yang akan guided dan bimbing makcik -makcik tukang masak dalam menentukan menu makanan harian pelajar. Supaya pelajar-pelajar dapat makan makanan yang seimbang dan nutrisi yang cukup untuk pembelajaran mereka. Bagus kan sistem pendidikan korea. Diorang menitikberatkan pemakanan yang seimbang dan sihat.


KNU Cafeteria.

KNU Cafeteria
Pelbagai makanan seperti, tomato cherry, buah oren, roti, sayur, mash-potato, spagetti.

Ada nasi, kentang, sup cendawan dan ayam goreng. Ayam goreng ofkos kitorang tak ambik,,haha,,

My healthy breakfast.

Geng breakfast.

Ketika lawatan ke Gyeongjung, kitorang dibawa makan tengahari di kedai traditional Korea. Jadi, kat situ makanan semua ada banyak side dish. Kitorang try makan korean pancake and Sundubu jiggae. Sundubu jiggae nie ialah tofu stew. Sedap rasa dia masin- masin and lembut disebabkan ada tofu. Yang paling menarik, ada satu side dish nie dikenali anchovies sauce. Teacher cakap you can eat this because it is anchovies sauce. Fizah pun cakap kat aku. Ain, ni budu versi korea nie..haha..Kitorang pun rasa. Haah, rasa macam budu tapi tekstur dia kasar sikit dan ada pati-pati sikit. Kalau budu kelate, semuanya cecair dan takde pati-pati ikan bilis.


Full of korean foods.

Korean pancakes

Sundubu-jjigae (순두부찌개)+ seafoods. Really delicious.

This is anchovies sauce. Korean budu..haha



Me trying eating cucumber.


Kemudian, ketika lawatan ke Busan pulak, kitorang disajikan makanan laut di Busan dowtown. Kali nie kitorang try Crab tofu stew dan kimchi soup. Sedap sangat. Aku suka makanan korea sebab ada banyak side dish dan sayuran. Makanan yang bagus untuk kesihatan. Kadang-kadang tertanya jugak, diorang ni tak penat ke basuh pinggan banyak-banyak dan kecik-kecik nie. Mesti banyak kerja kena buat kat dapur. Takpalah, dah diorang punya culture macam tu kan.


The Menu in Busan.

Rice and Crab soup.


Sweets pumpkin.

Kimchi soup.

Side dish.

Sundubu jjigae + crab.
Selain itu, kitorang juga ada singgah gerai-gerai kecil dan makan street food yang berasaskan ikan dan tepung seperti teokbokki dan fish cakes.

Fish cakes.

Teokkbokki

Trying street foods.

Setakat nie, semua makanan korea boleh masuk dengan selera tekak aku. Tapi, makanan Malaysia lagi sedap. Masa di Korea, aku selalu merindui makanan Malaysia dan terliur nak makan ayam goreng. Sampai je di Malaysia, aku terus beli KFC dan alhamdulillah terasa nikmat dapat makan di negara sendiri. Apa yang aku belajar, sehebat mana pun negara orang, best lagi di negara sendiri. I am glad that I had a country which is Malaysia. Lebih banyak kita travel ke luar negara, lebih banyak kita akan appreciate dan menghargai negara sendiri.






Thanks for reading!





26 August 2019

KNU Summer Camp : Farewell Ceremony



Assalammualaikum and hi guys.




In the last day of KNU summer camp which is 19 July 2019, the farewell ceremony had be held in Global Plaza building. It was an exciting day as Prof Won, the Dean of International affairs KNU attend this ceremony and delivered certificates of completion KNU summer camp course to us. The ceremony started at 1pm after having spaghetti lunch.

KNU Summer Camp 2019 close ceremony.

In KNU summer camp, there are many participants from various country join such as USA, Canada, Slovenia, Rusia, Thailand, China, and Taiwan. And they all are my friends. They are really friendly and kind. I will list their name here so that in the future I still can remember them. So, from the left is Kong, Tee, Liang, Anastacia, Prof Won, Me, Fizah, Daria, Ping, and Minseon. Behind them is Yujin, Kai Lai, Ian, Ohm, Yeon Gyul,  Chris, Patrick, Jacob, and Yejin.



Ready to go to KNU Summer camp close ceremony.


Prof Won Young Tak give a close ceremony speech.
The ceremony started by a speech from Prof Won, the dean and continue with sharing experience session from other countries. For Malaysia, Fizah is the one that is representative to talk in front of the people. She talked about her story during her stay in Korea and experience visiting the Daegu & Busan. She also thanked the Korean buddy and teacher for being supportive and guided us during this program even though we are from differents culture.

Fizah representative of Malaysia give a speech about her experience in Korea.


I received a certificate from Prof Won for completing Summer Camp course.


So proud for myself. #lovemyself

Performance from Thailand boys.
Then, the ceremony continues with a song performance from Thailand boys. Their name is Ohm, Tee, Liang, and Kong. These boys really the funny and cheerful one. Then, our buddy prepared some montage video during the camp and the trip to Busan. It was a nice video. 


I also get a flower.

Ms Choi is so cute.



Taking pictures with our teacher, Ms Choi Hyunju, Daria and Yujin.

After that, there was a photo session. Ms. Choi is so cute. Ms. Choi Hyunju is the teacher that guided and accompanied us during all the activities in summer samp. She always takes care of me and Fizah. She makes sure we having fun and doing well every day. There was one day, the cafeteria that we usually had breakfast served meat menu on that day. Usually, they served buffet food. So, Fizah and I do not eat breakfast that day because usually, we eat only eggs, potatoes and vegetables. During lunch, Ms. Choi came to us after the class and treat us lunch at a halal restaurant near KNU campus. She also treats us bubble tea. I am so really thankful for her kindness and help. 

Taking a picture with my Korean buddy, Minseon. Gonna miss her so much.

My certificate and all my presents. Thank You, KNU!


I have truly enjoyed the KNU summer camp. I learned a lot from this camp. I learned to be courageous, bold, acceptance, kind, patience, positive mind, adventurous and understood that all humans are the same with a big heart in each of us. Overall, I am happy during my stay in Korea. Korean people are really nice and their foods also really delicious. My first time visits Korea gives me a wonderful experience that I will never forget. Also, thank you UNIMAS for sponsor and had a collaboration with KNU in held such an amazing summer camp. Thank you so much.

I am usually writing my blog in Bahasa Melayu. But this time I decide to write in English so that they can found and read my writing and cherish our memories together. I hope my KNU Summer Camp post reach to them safely like a time machine. Thank you for all the moment we spent together especially in fulling my twenty-years-old with good memories. I will look forward to see you again in the future. Thank you for everything.





Thanks for reading!












Thanks for reading!